April 15, 2008

jgn jadikan isu la...

im writing a new post here..its about the issue on bahasa melayu..untuk kali ini..biarlah dalam BM

ok..so ape cite dia?mcm nie..ade org ckp yg bahasa melayu skrang dh hilang dia punye maruah..dh tak digunapakai dlm ape2 hal..

ade org ckp lagi..yg sains and math patut diajar dlm BM semula..tak perlu dlm english..and dia org kata lagi..sebab sains and math dlm english la BM ni makin dipinggirkan..

ok..ni pendapat aku je la..dun take it serius ok?

aku rasa..math and sains patut diajar dlm english..sbb kita dlm era yg global skrang..how do u expect malaysian untuk berjaya kalo kita still just jd juara kampung..

aku rasa..BM patut diguna dlm acara2 formal..dlm makhamah..dlm parlimen..or dlm functions..i dun care..

tp itulah melayu..bila hal2 mcm ni bertabur ckp..mcm2 la fakta and info nk digunakan..padahal,bila isu kaum lain..dia fire gak..nk gak masuk campur..dun be a racist ok?

dgr sini org2 tua yg still berfikiran sempit..dlm dunia ni ade 2 jenis manusia je..yg terus maju,and the one yg terus statik duk satu tempat..aku takmo jd yg statik tu..aku nk terus maju...

aku tak kata yg BM tu tak elok..tp tak patut la kalo nk digunakan dlm math and sains..mcm mane anak2 masa dpn negara ni nk maju?dunia ni tak berpegang pada satu org je..kita kena la sacrifice and move on..

aku still nk BM ni berkembang..tp bkn dgn cara menghancurkan masa dpn anak2 muda yg lain..

ni pendapat aku la..

No comments: