August 14, 2008

kontroversi

post sebelum pegi ke fieldwork ni sedikit kontroversi..bukan selalu tulis pasal benda kontroversi kan?

ok..dah baca pasal cadangan pembukaan UiTM kepada bukan bumiputera..i think dalam 10% kot..

cadangan di buat oleh Menteri Besar Selangor..kenal tak?tak kenal takpe la..aku pun bukan minat politik sangat..tapi my point of view ni sangat bebas k?takde memihak mane-mane pihak

mula-mula sekali nak beri sedikit penjelasan,kenapa UiTM tak dibuka pada bukan bumiputera?sebabnya untuk memberi bumiputera PELUANG untuk bersaing dengan bukan bumiputera..kerana TAHAP bumiputera adalah jauh ketinggalan(dikatakan oleh seorang menteri dalam surat khabar hari ni)

aku tak setuju beberapa perkara dalam hal ni..

satu, ade ke patut menteri tu buat statement cakap yang bumiputera ni jauh ketinggalan dari bukan bumiputera,pemikiran negatif betul!
kedua,pembukaan UiTM kepada bukan bumiputera tu tak patut la dibuka sebegitu luas..tapi dengan beransur-ansur.

ok..sejujurnya la..melayu sekarang ni mmg emo...aku melayu..aku patut tau..tapi sebab aku ni ade baka dari arab,cina,jawa and minang..aku dpt kesannya sgt...ni yg pure melayu ni,susah sgt...

aku rasa dgn pembukaan pintu UiTM untuk bukan bumiputera akan menyedarkan org bumiputera ni yg kita ni jauh ketinggalan..jangan la nak idup senang jer..

tapi ade juga betulnya dgn mengelakkan orang bukan bumiputera ni..boleh la bumiputera ni masuk bidang yang bukan bumiputera takkan pilih...ade fighting chance la..

aku tak kisah apa pun keputusannya..tapi tak perlu la pelajar melayu kat malaysia ni emo sangat..nak buat bantahan sana sini la..nak pegi jumpa menteri sana..YB sini..emo betul!

mmg kita ade hak istimewa,tapi takkan la kita nak terus terikut-ikut dgn hak kita tu..sebab tu la bangsa kita ni tak maju-maju..ingat semua benda senang je..

peringatan buat kawan-kawan dan diri aku sendiri..jangan emo emo sangat..dalam dunia ni tak semua mudah..take this as a challenge to push yourself and do your best to beat everyone else!

-emo-

No comments: