April 22, 2009

in respond to farid's post

ok..tuk sesape yang ade baca blog farid, dia ade cite psl someone yg kena hacked oleh lelaki saiko yang kena reject~

so aku taknak komen pasal benda tu~ tapi aku nak cerita macam mane nak elak hacking2 ni berlaku~

1 simple rules of hacking ni adalah peng-hacker ni mesti ade kebenaran masuk komputer ko, or sebarang website yg ko ade passwordnyer(yahoo, Facebook, benda2 camgini la)..kalo takde..hacking takkan bleh berlaku~ and one more thing, to hack, bkn dgn komputer dan kepakaran je ok?kena la ade softwarenyer..and software ni selalu ILLEGAL~ and software ni sama ade perlu di install dlm komputer korang, or komputer dia..

ok..so hacking ni selalu berlaku dengan kawan2 sendiri or dgn website yg *ehem2* or even strangers dari internet..mcm mane?

aku bg senario yg berlaku masa aku kat PASUM, kalo korang nk tau aku kat PASUM dulu ade kwn, nama dia Fathul Rahman..punye la celaka mamat ni dia hack laptop aku time tu~ skrang ni dalam computer engineering..dah macam2 website dia hack..tp dia hack saje nk tunjuk power..after tat dia betulkn balik..hahahaha..tp dia la sifu aku untuk benda2 mcm ni ok?

ok..si fath ni bg la pendrive kat aku~ pastu suruh aku main satu java game nie..aku yg masa tu bodo2 lg..pun klik la..aku tak tau la masa tu dia dah install software dlm komputer dia..and berbekalkn wifi dan bluetooth yg mmg sume laptop dah ade time tu..dia dgn senang hatinya tau password windows aku~ hahahaha..sampai skrang aku kagum lagi dgn dia~

antara cara lain hacking bleh berlaku bile ko accept gambar/lagu/java games/software dari kwn2 ko yg memang hantu hacking nie~ dia org akan letak satu "arahan" dalam komputer ko yg membenarkan komputer dia masuk komputer ko..ni penerangan paling simple la~ nk tau mcm mane lebih lanjut?msg aku~

accept benda2 ni bkn dari pendrive je ok?yang paling common skrang dari email~ kalo ade email yg pelik2~ tak perlu download..nanti tanggung sendiri~ and another popular way dari YM(yahoo messenger) or IM(instant messenger)...aku pernah try nie.. dah try kat budak2 geologi..SORI KORANG~ tp aku tak berjayalah~

so dalam mencegah benda2 mcm ni~

1) prevent sape2 yg ko tak percaya dari masuk komputer ko~
2)pasang antivirus or melware or spyware yg bleh detect something wrong kat pendrive ke..email attachment ke..usually benda2 mcm ni tersorok..
3)kalo rasa komputer berat semacam, run antivirus, spyware and malware..run scanning kat folder C yg korang install windows korang tu~
4)jangan accept anything dari YM or IM dari kwn2 korang yg gile hacking~
5)jgn reply YM yg ade iklan2~ tu spyware ok?
6)jgn reply email2 dari YAHOO yg nk password korang la~ nk suruh ko buat tu la ini la~ benda2 mcm tu slalu tipu jer~

so there you go~ kalo kena virus gak~ buat macam Jaja, RATU FORMAT~ format jela~ hehehe

later~

9 comments:

affanazami said...

Ratu Format? haha

sedapsedap je bagi title. haha.
wah hebat kawan kau yg hack hack ini. mesti tak ensem kan?

(tbe2)

Haniff said...

(im not gonna comment on tat)

tp takat ni dia dah ade 3 org awek~ sume pun cun2~

and plus dia ni budak baik tau~ dari skola agama~

affanazami said...

ko nak cakap die ensem lah? cakap jela. tanak komen plak. kawan sendrik kot. puji jela. bukan jadik pape pun. diva lah komen balas ko ni! aku meluat.

Haniff said...

lalalala~

Breathing.In.Luxembourg said...

he's okay looking. normal je :P Yasin told me he was caught hacking into UTM site and was suspended for a sem/year. is this goss true?

aiya, what do you hackers get from making others' life miserable? kesian je diaorang. habis duit :/

promotion: buy a mac :P
no need to reformat dan apa2 dengannya.

Haniff said...

oh yes~ he told me tat he can change student's marks from UTM website few months back~ ramai gak yg minta tlg dia..hahahaha

mac kalo murah i beli~

farid said...

anip suruh kawan kau hack um punya site ubah markah aku!!!!!

Haniff said...

hahaha~ tak guna la wei nk tuka~ sbb dah siap markah rasmi kat result kertas ko tu~

kalo nk tuka, before dia kua atas kertas~

SYARAFINA said...

sian miss blurr(bukan name sebenar)..aku pon ade bace email die kt yahoo groups. tkejut gak pesal ganas sgt..jahat la si laki hampeh tu