June 5, 2008

be relistik la brader!

hahahah..saje start post kali ni dengan ketawa..kenapa?sebab harga minyak la..

ok2..so ade yang tak puas hati pasal harga minyak..banyak plak surat khabar keluar cerita yang orang ramai tak puast hati harga minyak naik terlalu tinggi..antara mereka ni mesti la rakyat berpendapatan rendah..

so kenapa dia org cakap membebankan?
  1. guna minyak untuk kenderaan sendiri
  2. guna minyak untuk perniagaan sendiri
  3. guna minyak untuk kenderaan perniagaan
benda-benda ni tak patut dijadikan isu..memang kita kena hadapi juga kenyataan yang sebenarya..kalo kerajaan terus subsidi harga minyak..yang rugi kita,rakyat juga..sebab duit yang sepatutnya digunakan untuk kesenangan rakyat takkan dapat digunakan,akibat membayar subsidi tinggi..

memang aku bukan pakar ekonomi...tapi ade banyak cara untuk kita kurangkan penggunaan minyak dalam hidup..lebih-lebih lagi warga kampung atau golongan berpendapatan rendah nie..
  1. naik kenderaan awam..bas or tren
  2. tanam la sayur-sayur sendiri,so takyah beli sayur lagi,duit tu bleh guna untuk minyak
  3. guna kenderaan sendiri bila perlu jer
  4. berjimat cermat dan bijak berbelanja
  5. cari alternatif bahan api lain..contohnye..NGV
and jangan kita lupa..Julai nanti,tarif elektrik pula akan naik..so bijak la membuat perbelanjaan..ada macam-macam cara lain lagi kita boleh berjimat cermat..manusia selalu dapat fikir perkara yang sentiasa mendatangkan kesenangan pada dia..jangan ikut emosi..

kita selalu mengimpikan hidup senang,tapi sebelum tu kena la bersusah dulu..bagi aku la..ilmu adalah perkara penting dalam menaikkan taraf hidup seseorang..so kalau korang ade anak..or korang inginkan hidup yang lebih baik..carilah ilmu,lepas tu cari kerja yang mendatangkan pendapatan lumayan..

ini antara pendapat aku..jangan la kita asyik nak marah jer..be realistik and bertindak ikut akal fikiran..jangan emotional jer..

later!

No comments: