June 26, 2008

STARBUCKS,KOPITIAM AND DUNKIN DONUTS FOR ALL!

just got this from today newspaper of UTUSAN MALAYSIA..could this be a reality?we will see we will see

Starbucks beroperasi di IPTA

PUTRAJAYA 25 Jun – Kementerian Pengajian Tinggi hari ini memberi kebenaran kepada kafe francais seperti Starbucks, kopitiam dan Dunkin Donuts untuk membuka premis mereka di pusat tumpuan pelajar di institusi pengajian tinggi awam (IPTA).


Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Idris Haron berkata, sebelum beroperasi kafe-kafe francais itu perlu mendapatkan kebenaran naib-naib canselor universiti berkenaan dan diwajibkan menyediakan perkhidmatan jalur lebar Wi-Fi untuk kemudahan pelajar.


Katanya, walaupun terdapat IPTA yang sudah menyediakan perkhidmatan Wi-Fi, namun liputannya masih belum menyeluruh.


Menurut beliau, pada masa ini ramai penuntut universiti sanggup keluar kampus untuk mengunjungi kafe Starbucks di pusat bandar sambil melakukan tugasan mereka.


“Saya terfikir kenapa tidak kita bawa Starbucks ke universiti kalau usaha ini boleh menggalakkan pelajar melakukan perbincangan di kafe yang menyediakan perkhidmatan Wi-Fi,” katanya selepas menutup Konvensyen Pengetua dan Kolej Kediaman IPT Peringkat Kebangsaan di sini.


Idris menambah: “Saya tidak nampak ada halangan atau masalah yang akan timbul tetapi kafe-kafe itu mesti beroperasi di pusat tumpuan pelajar.”


Katanya, kewujudan kafe-kafe francais di IPTA akan meningkatkan lagi keselesaan para penuntut IPTA kerana kemudahan Internet membantu pembelajaran mereka.


Bagaimanapun, katanya, pemilik kafe-kafe itu perlu memberi subsidi kepada penuntut kerana harga minuman dan makanan di premis itu agak mahal.

No comments: