June 30, 2008

lelaki pupus?

bukan di dunia..tapi di IPTA..

ceritanya,dalam surat khabar hari ini,ade menyatakan yang bilangan pelajar perempuan yang baru adalah 64.5%!

ini melebihi dari jumlah 50-50 pelajar lelaki dan perempuan yang masuk IPTA tahun lepas

betul ke fenomena ni?atau ini satu kajian salah?

menurut satu lagi surat khabar sebelum ni,sumber pelajar yang masuk itu dilihat secara menyeluruh dan hanya kajian satu pihak sahaja

dikatakan yang bilangan pelajar lelaki dan perempuan berbeza mengikut fakulti..

namun antara faktor kenaikan pelajar perempuan tahun ni dikaitkan dengan sistem pelajaran yang cenderung kepada peperiksaan yang dikatakan lebih sesuai kepada perempuan

pelajar lelaki dikatakan lebih berminat kepada perkara grafik dan pratikal "hand-on" yang dikatakan memberi lebih pengalaman dari membaca buku..

ini mungkin benar,sebab bilangan pelajar lelaki di kolej swasta atau politeknik yang menawarkan kursus seperti ini semakin bertambah..

tapi ada masalah yang akan timbul dari aspek sosio ekonomi,di mana jika dalam perkahwinan,suami tidak akan dianggap ketua keluarga kerana bergaji rendah dan berjawatan rendah berbanding isteri mereka..betul ke?

pendapat aku la..yang penting menimba ilmu,tak salah kalau kita masuk ke IPTA atau IPTS..pasal sosio ekonomi tu,tu benda kuno..kita hidup dalam zaman baru..kalau kita nk tgk sekarang pun,perempuan makin banyak dgn jawatan yang tinggi..jangan nk dijadikan alasan lelaki ketua keluarga berdasarkan pekerjaannya sahaja..

lelaki di cipta untuk menjaga wanita,tidak kira ape pangkat atau gaji yang diperolehi,kalau anda berfikiran sempit dengan mengatakan yang lelaki harus bergaji lagi tinggi..itu ikut suka kamu..tapi bagi aku,rasa hormat,kepercayaan dan sayang menyayangi tu teras utama dalam perhubungan..

No comments: