September 3, 2008

2 things

ade dua benda yang nak di tulis kat sini..

  1. mengenai keadaan keselamatan sekitar KL dan negeri Selangor
  2. 16 september,hari terbentuk Malaysia,patut cuti ke?
ok..mula dgn perkara pertama tu..

hari ni jer aku terbaca 3 cerita tentang pembunuhan menggunakan pistol dan pergaduhan geng-geng di sekitar KL ni pada waktu pagi..kalau malam aku tak kisah..

apa yang terjadi?mula-mula kes tembak menembak di siang hari yang di mana penembak tiada rasa takut atau bimbang dirinya di cam..ini bukan sebarang pembunuh..ini pembunuh yang dah tiada perasaan lagi..

semalam sahaja ada kes tembak di KL di mana penembak bertopeng memilih mangsa dengan rambang dan menembak di siang hari...mangsa?seorang bapa dan suami

apa benda semua ni?mana polis-polis kita?takkan takde saksi?

aku rasa takut sekarang berjalan keluar,walaupun pada waktu pagi..kalau boleh aku bagi nasihat..kalau nak keluar malam,sila la ke tempat yang ramai orang..dan yang kedua tolong jaga kelakuan dan jangan terlampau menarik perhatian..malang tidak berbau

kes rompakan di sekitar lembah klang pun meningkat..dulu aku ingat lagi nak turunkan sampai 0%..takkan la dah lupa kot?

kes yang kedua mengenai cadangan ketua PKR atau datuk anwar yang ingin 16 september dijadikan sebagai cuti umum..

pada pendapat aku sendiri..aku setuju dengan perkara ni,bukan sebab aku penyokong dia,aku berpikiran bebas..tapi aku setuju sebab tarikh tu sendiri simbolik dari segi sejarahnya...

negeri sabah dan sarawak sendiri tidak ada ketika merdeka 31 ogos..jadi apa salahnya kalau ade cuti umum SATU HARI SAHAJA pada tarikh 16 september?bukan mendatangkan masalah yang membebankan kepada sesiapa..

aku percaya ramai yang akan menerima baik cadangan ini..melainkan dia org BN la..

2 comments:

Joe Jr. said...

Very good call Anip. Let's put political allegiance aside, Anwar's suggestion in making 16th Sept a public holiday is an important one.

There are too many ignorant Malaysians who think that 31st of August is all there is to it, hence people "inaccurately" wishing "Happy 51st Birthday Malaysia". Trust me, google that phrase up and see for yourself how many bloggers did that.

By making it a public holiday, people will then realise what happened on that date, and that Malaysia was only born on Sept 16 1963.

Too many Malaysians don't realise this, it's very worrying.

Haniff said...

true true..i was thinking the same thing..

this has to stop..malaysia was born on 16th september..not 31st august..

as i recall..it was tanah melayu or malaya that had it independent on 31st august..hehe

what's so damn wrong with ONE DAY of national holiday?its not like the whole country goin to a halt..