January 8, 2010

isu

pagi-pagi lagi aku dah tulis blog..ni semua gara-gara apa yang aku baca dalam The Star hari ni..hari ni menunjukkan bagaimana Islam boleh disalah erti sebagai agama yang ganas dan tak bertamadun..

aku baca dalam The Star yang sebuah gereja di bakar menggunakan bom api..walaupun kita tak tau siapa yang bersalah..tapi tempiasnya tentu la kepada orang Islam..walaupun akan ada pihak yang mengatakan mungkin ada pihak yang nak mencalarkan nama Islam, tapi bukan ke kita yang mulakan dulu?dengan isu nama Allah ini..masuk ke makhamah, masuk TV..caci orang bukan Islam dengan bangga mengatakan agama kita paling hebat..

konon bangga menjadi seorang muslim, padahal kamu tu siapa?ustaz?ulama?kalo kamu seorang ahli perniagaan atau ahli politik, kes agama ni biarkan pada yang memang bidang mereka..

tapi malangnya..ada juga segelintir ahli ulama dan ustaz yang mengapi-apikan mereka yang 'jahil' ni..yang hanya bertindak ikut perasaan, yang bangkit kerana ikut kawan-kawan atau kata mulut seorang yang kononya menegakkan agama kita..

inilah yang berlaku di Malaysia, bile agama dan budaya dicampur aduk..protes sana sini..

tolonglah bertenang dan berfikir..Allah beri kita akal untuk apa?buat rally besar-besar?hina agama lain?bukan ke nabi pun cakap jangan sesekali hina agama lain?

aku bukan la seorang yang sangat alim..apatah lagi seorang ulama..tapi aku bersyukur dengan akal fikiran yang diberi...

hari ni mungkin permulaan hari-hari yang gelap di bumi negaraku tercinta ini...

4 comments:

biztoone said...

aku baru baca paper, betoi la.jgn 13mei berulang lagi dah ar..huhu

*mcm ni la kalau otak letak kat kaki.

Haniff said...

tu la pasal..haih

Breathing.In.Luxembourg said...

pagi tadi terus beli paper after baca ni ;)

Haniff said...

woah...hehe